Recensie geschreven door ambassadeur van Cultuur Schakel over ons toneelstuk ‘Onur ve Baris’

Het toneelstuk Onur Ve Baris (Eer en Vrede) kan geplaatst worden tegen de achtergrond van de Turkse integratie en participatie in het huidige politieke klimaat in Nederland, waar met wantrouwen en angst wordt gekeken naar mensen met een Moslim-achtergrond.

De regisseur, Tamer Bariʂ ϋlger heeft een aantal scenes neergezet waarbij hij duidelijk maakt tegen geweld en oorlog te zijn. Hij predikte een geloof waarbij wijsheid, goedheid en saamhorigheid centraal dienen te staan. Met het stuk vraag hij aandacht voor de traumatische gevolgen van geweld en oorlog, waar vooral vrouwen en kinderen onder lijden. Tamer Bariʂ  ϋlger laat dit soort gevallen zien in zijn stuk, waar een zevental kinderen diverse rollen vertolken. Voor de ouders in de zaal moet het een bijzondere gevoel van opluchting geweest zijn toen Bariʂ na al dat geweld, een scene neerzette, waarbij een muzieklessituatie werd nagebootst. De kinderen speelden gitaar samen met gevorderde muzikanten, de vrouwen zongen en klapten in de handen en de toeschouwers neuriënde van blijdschap. Met deze prachtige muzikale afsluiting belicht Bariʂ een belangrijk onderdeel van de het dagelijkse werk van Sanatolia namelijk het overdragen van kennis op het gebied van muziek, zang en dans.

De voorstelling is mede mogelijk gemaakt met subsidie van CultuurSchakel. Adviseur cultuurparticipatie André Mosis heeft de voorstelling bezocht. Hoewel de voorstelling Turks-talig was, vond hij het toch goed te volgen door de goed opgezette verhaallijn en de eenvoudige en duidelijke scenes.